Samstag, 3. September 2016

Bummel durch Falmouth und am Nachmittag Fahrt zur Church Cove

Heute morgen ist es neblig, die Wolken hängen tief über dem Land. Der Wetterbericht sagt allerdings, dass die Regenfront am Nachmittag vorbei sein wird. Perfekte Ausrede für einen (Einkaufs-)Bummel durch Falmouth.Zuerst gehe ich, wie immer in die Falmouth Art Gallery, die im Gebäude der Stadtverwaltung untergebracht ist und deren Eintritt übrigens frei ist. Derzeit gibt es (gerade noch) zwei kleine Sonderausstellungen:

WRECK AND RUIN EXHIBITION UNTIL SEPTEMBER 3RD
Featuring artists such as William Hogarth, Grayson Perry, JMW Turner and Alfred Wallis
PUGWASH EXHIBITION UNTIL SEPTEMBER 3RD
Join Captain Pugwash and his crew in this retrospective show. On display is a impressive collection of original artwork from the TV series and the collection of books.
- See more at: http://www.falmouthartgallery.com/Exhibitions%202016#sthash.Dx6ZMSjO.dpuf

Die Bilder von Captain Pugwash (Kinderbuchserie) machen besonders Spaß.
Auf dem Platz vor dem Museum steht ein bunt angemalter Container voller Graffitis und Sprüchen. Zuerst denke ich -noch von weitem-, dass es eine Art Food Cart ist, aber der Container ist an allen Seiten geschlossen.
Ich schaue mir die Bemalungen an und sehe, dass ein Mann durch eine Art Guckloch in den Container sieht und stelle fest, dass dies mehr ist, als ein abgestellter Container:

"A major disturbance hits Falmouth for nine days from today - an articulated lorry in fast food restaurant crash horror; riot police block all major routes to and from the town, fire crews tackle a blaze at historic church while looting and vandalism is rife. The maritime town has never witnessed such devastating scenes of destruction and chaos. So it will come as great comfort to Falmothians to learn that it is on an incredibly small scale - 1:87 to be precise - and safely contained within a 40ft shipping container, as part of a surreal model village experience visiting The Moor.
Following the ADP's critically-acclaimed appearance at Banksy's Dismaland last summer, the installation has taken to the road, re-housed in a specially converted shipping container, which will open its doors to visitors across the UK, at the sites of historic riots.
The Aftermath Dislocation Principle (ADP) is a post-riot landscape created in miniature by acclaimed artist Jimmy Cauty - co-creator of chart-topping band The KLF and its subsequent, million pound-burning arts incarnation The K Foundation.evon-based Jimmy Cauty said: "All words, messages, tags, scribbles and works of art painted by the population of the UK on the side of the container during the 36-date pilgrimage from town to town are becoming an important part of the installation and will not be edited, altered or deleted by the artist.

"If there is a word someone finds offensive on the container it is their job to over-write that word with a word they do not find offensive. I won't be doing that job for them."
Read more at http://www.westbriton.co.uk/carnage-expected-as-nine-day-riot-hits-falmouth/story-29657409-detail/story.html#56DEHRO6bKdyprLG.99"

Ziemlich cool und es macht Spaß die vielen Kritzeleien zu lesen.
Es nieselt immer noch und  da bietet es sich doch an, einmal bei Marks & Spencer hereinzuschauen. An der Kasse stelle ich fest, dass ich kein Portemonnaie mit habe. (Das liegt am Wechsel zwischen Handtasche und Rucksack und hat nichts damit zu tun, dass ich zerstreut wäre).Also laufe ich wieder zurück und den Hügel hinauf und hole mein Geld und lasse de Regencape zuhause, der leichte Niesel macht nicht wirklich nass und unter der Jacke ist es wie in einer Sauna.

Etwa 12 Geschäfte später gehe ich zurück zur Wohnung und es klart auf.

Wir fahren los in Richtung Church Cove, nehmen uns aber Zeit , halten oberhalb des Hafens und gehen ein paar Schritte.Falmouth hat eine interessante Geschichte, zu der auch gehört, dass die Stadt ab etwa 1710 insgesamt 150 Jahre lang den Packet Status hatte, also das Postmonopol für alle eingehenden und ausgehenden Postsendungen. Unsere Wohnung liegt im Bereich der alten Packet Quays. So erfuhr man Neuigkeiten aus der Welt in Falmouth häufig noch vor London. Admiral Nelsons Leichnam musste auch zunächst nach Falmouth gebracht werden und durfte dann erst weiter auf dem Seeweg nach London. Man hat ausnahmsweise für die Strecke nur 38 Stunden, statt der sonst üblichen 7 Tage benötigt. Die Geschichte von Falmouth ist voll interessanter kleiner Begebenheiten. Ich habe den kompletten Text zum Nachlesen einmal an das Ende des Blogs eingefügt.

Falmouth hat den dritttiefsten natürlichen Hafen der Welt ("Harbour") und den tiefsten "port" in Westeuropa. Kann mir jemand den Unterschied erklären. Bitte kommentieren! Danke:)

Nach dem Blick von oben auf den Hafen und seine beiden Trockendocks und die Segelboot"Fabrik"  umrunden wir noch Pendennis  Castle und trinken einen Kaffee im Gilly Beach Café am Gyllingvase Beach in Falmouth. In der Sitzecke der Loungemöbel sitzen links zwei blondierte 40er Frauen, die sehr schnell schon beim 2. großen Glas Rosé sind (15.00 Uhr) und nun etwas laut eine Freundin überreden, auch zu kommen, wenn sie sagt, was sie will, dann würde man es schon holen. 5 Minuten brauche sie nur bergab zum Beach und schon hätte man noch mehr Spaß. In der Sitzecke
rechts neben uns sitzen zwei schlanke Frauen , über 80, eine mit Rollator, ohne Handy, mit  kleinen Löckchen und ebenfalls guter Laune, aber mit Teetassen.

Wir fahren weiter am Swanpool Beach vorbei und nehmen danach die schnellere Straße über Nelson zur Church Cove.

Zur Church Cove habe ich in meinem Reiseblog vom Mai 2015 schon einiges geschrieben. Es ist für uns eine der schönsten kleinen Buchten in Cornwall, ohne Rummel, die kleine Kirche an der Seite, hohe Steilküstenklippen, für Armin (wenn er sich umdreht und nicht auf das Meer guckt) ein Golfplatz am Hang zum Gucken (Mullion Golf Course) und für mich eine Bucht, in der stets die Wellen mit lautem Getöse in die Felsen crashen. Klasse!

Zum Abendessen gehen wir in den Pub "Star & Garter", der im Nachbarhaus ist und mit unserer Wohnung den guten Blick teilt. Letztes Jahr wurde er renoviert, vermutlich von neuen Eigentümern übernommen und ist jetzt im Grunde ein Gastro-Pub. Und was für einer. Nicht über-renoviert, stilsicher, gute Jazzmusik, manchmal auch live, eher laute, gute Atmosphäre und ein Superessen. Der Star & Garter reiht sich offenbar sehr erfolgreich in die immer größer werdende Gastroszene in Cornwall ein. Wir hatten keine Tisch mehr bestellen können, uns wurde aber geraten, es einfach so zu versuchen, da etwa 6 Tische zum Pubteil und nicht zum Restaurantteil gehören. Wir haben Glück und bekommen noch einen kleinen Zweiertisch. Dafür muss die Bedienung aber erst zum Koch gehen und fragen, ob die Kapazität der Küche das noch hinbekommt. Wir dürfen bleiben, alle, die nach uns kommen werden abgewiesen, obwohl inzwischen noch 1 bzw später 2 Tische frei sind. Armin ist Monkfish als Hauptgang und ich Lammhaxe. Es sind nur 4 Hauptgänge überhaupt im Angebot.http://starandgarter.squarespace.com/home/

So, jetzt ist der Blog doch ganz lang geworden. Danke allen fürs Lesen! Unter den Fotos kommt noch die Geschichte von Falmouth.


High Street in Falmouth 

Im Falmouth Art Museum

Der Container ADP

Pub mit Büchern in Falmouth

Mural in einem Durchgang in Falmouth

Blick über einen Teil des Hafens auf die Stadt

Regatta

Gylly Beach und Pendennis Castle im Hintergrund

Queen Mary Garden - wie am Mittelmeer

Church Cove

Church Cove

Church Cove

Church Cove

Armin an der Church Cove

Heike an der Church Cove

Church Cove

Church Cove

Church Cove: St. Winwallow

Weiter auf dem Küstenpfad in Richtung Porthleven

Weiter auf dem Küstenpfad in Richtung Porthleven

.... und nochmal Falmouth

"Falmouth is the site of the third deepest natural harbour in the world, and the deepest natural port in Western Europe. The Cornish port is considered to be one of the finest natural harbours in the world. Falmouth’s port is the reason it exists and plays by far the largest part in the town’s history. Falmouth is a relatively new town, but has far outgrown the much older neighbouring settlement of Penryn . Falmouth owes its foundation to Sir John Killigrew who first created the port and town at lands he owned in 1613. The town was set up in the shadow of the twin forts of Pendennis Castle and St Mawes Castle , which guard the Carrick Roads and the entrance the harbour. In the early 1600s Killigrew’s home at Arwenack Manor House was probably the only property in the area. The famous sailor and adventurer Sir Walter Raleigh visited Sir John Killigrew at Arwenack in 1598 and commented on how he thought the location would make the perfect place for a port.

Falmouth was originally known as Smithwick, or Pny-cwm-cuic (the head of a narrow vale) which itself became ‘Penny-come-quick’. When Falmouth established, Penryn was a thriving town, and had enjoyed the privileges of being the main market town in the region since the 13th century. The townsfolk from both Penryn and rival port Truro objected to the granting of a charter to growing Falmouth in 1661 by King Charles II , but to no avail. A church was consecrated in Falmouth in 1665 in recognition of the King’s charter. The new church was dedicated to his father, the executed Charles I , as the church of King Charles the Martyr .

Before the advent of the age of steam much of the UK’s freight was moved around by sea, land travel was difficult, slow and dangerous. By comparison, moving goods by sea, even from one nearby port to another, was far more efficient. This made coastal ports like Falmouth essential for internal as well as external communications. Falmouth was designated a Royal Mail Packet Station in 1688 and specifically assigned the duty of carrying mail to and from Britain’s expanding empire. Until 1709, nearby rival Truro had the administrative control of the Falmouth port. When it was given back to Falmouth, and with the help of the packet status, Falmouth prospered. The town enjoyed a 150 year monopoly on the incoming and outgoing mail, no mail left England except via Falmouth. The town enjoyed a boom time in both its economy and status. News from outside the country often landed first in Falmouth, making it a rival even to London for being up to date with the goings on of the outside world.

Falmouth received the body of the fallen Admiral Nelson after his victory and death at the Battle of Trafalgar . His body was conveyed from the port to London by carriage in great haste, the journey took just 38 hours instead of the usual seven days! The packet service ended in 1850. During the age of steam the old wind powered packet boats soon lost supremacy to the new, faster and more reliable steam propelled ships.

Falmouth wasn’t just a mail and cargo port, passengers were also leaving for foreign parts from the Cornish town. Lord Byron stayed in Falmouth at Wynn’s Hotel, later to be the Royal Hotel, before sailing to Lisbon in 1809. All manner of goods were entering England via Falmouth, these included great riches from the various newly discovered lands across the oceans. In 1839 Falmouth was the site of the ‘Great Gold Dust Robber’ when a clerk in a shipping office helped himself to £4,600 of gold dust that was on its way to London from Brazil. The value of the gold dust was very considerable at the time and the robbery caused a big stir. Lewin Casper enrolled the help of his father Ellis to steal the gold but the pair got caught and were transported to a penal colony on Tasmania.

The port grew rapidly in the 19th century and a new dock was under construction by 1858. The first ships to use the new facility entered the docks in 1861. Various wharfs were added and extended over the next one hundred years, with the most recent addition being the building of the County and Duchy wharves in 1956. The railway came late to Falmouth, the line opened in 1863. The railway not only made the incoming and outgoing transportation of goods going via the port much easier, but it also helped start the Cornish tourist industry. Seaside resorts were very fashionable in the 19th century, aided by the opening up of the country by the railways. Falmouth responded quickly to the opportunity, building its first purpose built tourist hotel in 1865 and developing family bathing facilities at Swanpool, Gyllyngvase and Maenporth.

The famous London landmark ‘Cleopatra’s Needle’ made its treacherous way to its final destination on the banks of the River Thames, via Falmouth, after being lost in a storm in the bay of Biscay. The giant stone obelisk was being towed to England from Egypt but had to be cut loose during a severe storm in which several crewmen were lost. After being abandoned during the storm off the coast of Portugal, it was later found drifting off Spain and towed into Falmouth before continuing its journey by sea to London’s Victoria Embankment.

The docks were very busy supporting the war effort during both World Wars and the admiralty took control of operations. Falmouth was an important port in the Battle of the Atlantic in WWII and rarely had less than 100 ships anchored in Falmouth bay and Carrick Roads. The town was bombed 12 times by the Luftwaffe in World War Two killing 31 people. Falmouth’s docks now employ a fraction of the 3,000 or so they retained in the port’s peak years of the 1950s. The sea is still very important to the local economy although tourism, both from land and sea, are increasingly taking over from trade and commerce as the principle source of income for Falmouth. "
Quelle: http://www.information-britain.co.uk/history/town/Falmouth31/

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